Zranění kotníku - vyvrknutý kotník - výron kotníku - preventivní cvičení fyzioterapie Jakub Hemr

Top 5 cviků pro prevenci zranění kotníku – video

Podvrtnutý kotník je častým zraněním nejen ve špičkovém sportu. Pokud není vhodně doléčen, může být náchylný k následným poraněním anebo přispívat k dalším problémům například v oblasti kolene nebo zad.

Cvičení na dříve poraněný či podvrtnutý kotník je zaměřeno pro širokou sportovní veřejnost, amatérské hráče i výkonnostní sportovce. Zejména je vhodný pro týmové sporty jako fotbal, florbal, basketbal, volejbal, tenis, dále pak běhání a další. Stejně tak i na ostatní, kteří mají pocit nestability kotníku nebo prostě chtějí předejít zranění.

Tento specializovaný cvičební program na kotník je bez předchozího vyšetření míněn pouze jako preventivní. Neslouží ani jako terapie, nebo náhrada ošetření fyzioterapeutem a stanovení individuálního programu po poranění kotníku, přetížení či otoku kotníku.

Jakub Hemr Zug United

(foto: Michael Peter)

Já sám tuto sadu cviků využívám u vrcholového florbalu, kde se již několik let pohybuju. V současné době je tento preventivní program základem pro udržení zdraví hráčů a hráček švýcarského klubu Zug United, který hraje NLA, švýcarskou nejvyšší florbalovou soutěž a který se stal v loňské sezoně 2019-2020 vítězem Švýcarského poháru.

E-book zdarma: Co dělat při zranění kotníku – vyvrtnutí, péče o otok, prevence

Již dříve jsem na téma napsal eBook Zdarma: Co dělat při zranění kotníku. Takže pokud je to právě vaše téma, nebo je to zajímavé pro někoho z vašeho okolí, můžete si ho volně stáhnout zde. Pokud máte čerstvě vyvrknutý kotník nebo hledáte informace jak předcházet zranění kotníku, najdete tam rady jak o kotník pečovat i odkazy na videa s konkrétními cviky.

Co dělat při zranění kotníku - ebook zdarma

Následky podvrtnutého kotníku se mohou projevovat buď přímo v kotníku samotném, kdy po opakovaných podvrtnutích se zranění stane chronickým a kdy je trvale narušena elasticita vazů. Nebo se nestabilita funkčně řetězí, přenáší, na ostatní části těla. Podle mých zkušeností typicky na koleno nebo na oblast bederní páteře.

Video: pět cviků pro prevenci zranění kotníku

Pro prevenci výše uvedeného jsem vytvořil sérii pěti jednoduchých cviků, pro které není potřeba žádné speciální vybavení a které lze jednoduše cvičit doma. Cviky jsem umístil na svůj Instagram do Stories a také na Youtube.

Rozšířená přednáška a cvičení pro trénink zdravého kotníku

Cviky vzbudily takový ohlas, že jsem se rozhodl v tom pokračovat a vysílat živě na Facebooku. K základní sérii cvičení jsem přidal i další témata a vznikla z toho ucelená, 45 minut dlouhá přednáška s tréninkem zdravého kotníku, kterou můžete nyní zpětně shlédnout kliknutím na obrázek nebo sem.

Video obsahuje následující kapitoly:
1) tipy na aktivaci a zahřátí nohy a kotníku před cvičením
2) série pěti hlavních cviků na sílu, stabilitu, koordinaci, nožní klenbu, odraz a dopad. S upozorněním na správné provedení a nečastější chyby
3) relaxační a automasážní cviky, které jsou vhodné po cvičení nebo po zátěži
4) zodpovězení aktuálních otázek z chatu

Zeptejte se fyzioterapeuta online

Pakliže byste se chtěli na něco k celému videu dodatečně zeptat, co souvisí s vaším kotníkem, neváhejte mi to napsat hned dolů do komentářů pod video, rád individuálně zodpovím. Případně mi můžete napsat soukomě na FB stránku nebo na email fyzio@jakubhemr.cz . Zajímá vás jak probíhá fyzioterapie online? Přečtěte si můj článek tady.

Přeju vám příjemné cvičení
Jakub

Jsem zkušený fyzioterapeut a specializuji se na poranění dolních končetin a páteře. Pomáhám lidem na cestě k uzdravení a návratu do aktivního života bez omezení. Podívejte se na můj příběh>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.